Poradnik fotograficzny dla początkujących

11 lutego 2016


Już od dawna chciałam nauczyć się robić dobre zdjęcia. I to nie jest żart. Jestem chyba jedną z niewielu blogerek, która nie uważa fotografii za swoją wielką pasję. Przyznaję bez bicia, że całkowicie się nie znam na tych wszystkich przysłonach, ogniskowych i wszystkie zdjęcia robię na automacie. Postanowiłam jednak to zmienić i od kilku dni robię postępy. Stwierdziłam, że podzielę się tym, czego się nauczyłam i napiszę mały poradnik, dla osób, które na fotografii znają się tak dobrze jak ja :)



Celem przysłony jest regulacja dochodzącego światła do aparatu. Zazwyczaj oznaczana jest jako f. Im niższa jej wartość, tym zdjęcia wychodzą jaśniejsze. Oprócz regulacji stopnia naświetlenia, przesłona odpowiada również za głębię ostrości. Im wyższą ustawimy przysłonę, tym większą uzyskamy głębię ostrości. Takie ustawienia przydatne są przy robieniu zdjęć krajobrazów. Natomiast niskie ustawienia przysłony, sprawiają, że tło jest lekko rozmyte i świetnie nadają się do robienia zdjęć portretowych.



Jest to czas otwarcia migawki, w którym naświetlany jest element światłoczuły w aparacie. Liczony jest w ułamkach sekundy np. 1/2 oznacza pół sekundy. Dłuższy czas naświetlania liczy się w całkowitych sekundach np. 2". Im dłuższy czas naświetlania, tym więcej światła dociera do aparatu. Równocześnie wykonywanie zdjęcia trwa dłużej i każdy ruch zostaje na nim uchwycony. Oznacza to, że mogą one wychodzić rozmazane.
Tej funkcji można używać na różne sposoby. Niskie ustawienia czasu naświetlenia, pozawalają zamrozić obiekt np. spadającą krople. Wysokie ustawienia czasu naświetlania, pozwalają uzyskać efekt rozmytych smug światła.




Im mniejsza wartość ISO, tym element światłoczuły jest mniej wrażliwy na światło i potrzeba więcej światła do prawidłowego naświetlenia zdjęcia. Duże ustawienie wartości ISO pozwala na robienie wyraźnych zdjęć w słabo oświetlonych miejscach. Należy jednak pamiętać, że duże ustawienie ISO, może powodować zaszumienie obrazu.


Jeśli chcecie dowiedzieć się trochę więcej na temat tych 3 funkcji, to zapraszam tutaj.


Zmiany ustawienia balansu bieli pozwalają uzyskać różną kolorystykę na zdjęciach. Wszystko zależy od oświetlenia. Inaczej wyglądają zdjęcia robione w pełnym słońcu, a inaczej w pokoju oświetlonym żarówką. Dzięki balansowi bieli, możemy sprawić, że nasze zdjęcia będą miały prawdziwy, nieprzekłamany kolor.



Większość nie zwraca uwagi na kompozycję zdjęć. I to jest błąd (a przynajmniej tak przeczytałam :)). Najczęściej umieszczamy fotografowany obiekt na środku. Sprawia to jednak, że zdjęcie jest mniej dynamiczne i po prostu nudne. Zamiast tego, lepiej zastosować zasadę trójpodziału. Polega ona na podzieleniu zdjęcia 2 poziomymi i 2 pionowymi liniami tworząc 9 prostokątów (w wielu aparatach można włączyć taką siatkę). Przecięcia tych linii tworzą tzw. mocne punkty. To właśnie w nich powinny znajdować się najważniejsze obiekty. 


I pamiętajcie, dużo ćwiczcie, eksperymentujcie i bawcie się fotografią. Trening czyni mistrza ;)

42 komentarze:

  1. Świetny poradnik! Ja tryb manualny jakoś tam ogarniam, ale z chęcią skorzystam. :)

    Nowy post z konkursem na Stylizacjach!

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny wpis! :D nie znam się na robieniu zdjęć jak niektóre blogerki i te różne fachowe nazwy mnie przytłaczają. Po przeczytaniu tego wpisu niektóre rzeczy stały się dla mnie bardziej zrozumiałe :D

    Pozdrawiam i zapraszam true-less.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Wpis bardzo przydatny! :) Ja się na fotografii jakoś specjalnie też nie znam, w wakacje zaczęłam coś więcej bawić się ze swoim aparatem i sprawia mi to po prostu radość, nie dążę do perfekcji w tym, bo nie jest mi to szczególnie potrzebne. Ale jakiś poziom każdy bloger mieć powinien :D
    Pozdrawiam :*
    miniifluff

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo przydatne!
    Bardzo lubię fotografię, ale właśnie często miałam problem z tymi pojęciami, bo nie wiedziałam o co chodzi :)

    http://live-telepathically.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy wpis, mozna sie duzo dowiedziec, zwlaszcza osoby które na fotografii nie bardzo się znają np. ja :D w wolnych czasie posprawdzam funkcje mojego aparatu/Karolina

    OdpowiedzUsuń
  6. Przydatne :) Pamiętam jak po kupieniu lustrzanki przez dobry tydzień 'bawiłam się' różnymi funkcjami. Dzięki tej 'zabawie' dużo się nauczyłam:)
    paulan-official-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajny wpis! Ostatnio robię zdjęcia tylko i wyłącznie w trybie manualnym! :)

    pozdrawiam i zapraszam do obserwowania! :)
    ann--blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też należę do blogerek, które o fotografii nie wiedzą nic... Wiem tylko kiedy jest ładna a kiedy brzydka :D Nie mam aparatu, w komórce tak słaby że o sfotografowaniu czegoś mniejszego niż człowiek mogę sobie tylko pomarzyć. Ogólnie jestem zniechęcona do fotografii, bo tego o czym teraz piszesz uczyli mnie w gimnazjum i musiałam robić masę zdjęć an zaliczenia, a mój aparat nie miał takich funkcji, a nie dawałam rady wysłać, a to coś... Bardzo dużo stresu idealnie przed egzaminem gimnazjalnym. Gościa od techniki to normalnie powinni udusić - przez te beznadziejne lekcje już nigdy nie tknę aparatu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Widzę, że ty również używasz tego toniku.Bardzo przydatne rady :)
    the-rose-style.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajny post, na pewno się przyda nie jednej osobie! :)

    Mój blog - klik

    OdpowiedzUsuń
  11. Osobiście lubię robić zdjęcia, jednak nigdy nie umiałam tego robić od tej profesjonalnej strony. Często też zasługą bardzo ładnych zdjęć jest dobry aparat, ja miałam swoją cyfrówkę i nie narzekałam szczególnie, ale teraz się zepsuła, więc zostałam bez niczego :D Raczej będę zbierać teraz na aparat, więc taki poradnik jak najbardziej się przyda! :)


    http://my-little-world-olimpia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo inspirujący post! Powiem Ci szczerze, że o istnieniu niektórych funkcji dowiedziałam się pierwszy raz w życiu :P
    Iza xx

    OdpowiedzUsuń
  13. Moją pasją również nie jest robienie zdjęć, ale jednak są one częścią bloga, więc też chciałabym się nauczyć sztuki fotografii ;]
    Świetny poradnik dla początkujących, naprawdę mi pomógł i rady są naprawdę pożyteczne ;3 Liczę, że podobne posty będą pojawiać się częściej
    /Agrafka
    NASZ BLOG - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetny post ;) To że jesteś blogerką, a fotografia nie jest twoją pasją sprawia, że jesteś oryginalna! :D Bo rzeczywiście nie spotkałam jeszcze blogerki, która by przyznała, że ją to "nie kręci" :)

    Mój blog klik!

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeju, fajnie tak poczytać o fotografii- zawsze mam problem z tymi sprawami i ciesze się, że w pewien sposób nam to przybliżyłaś:) Podziwiam, że tak sie na tym znasz, nigdy nie potrafiłam tego ogarnąć :o

    Pozdrawiam! ♥
    moja Personalna Galaktyka Absurdu

    OdpowiedzUsuń
  16. interesuję się trochę fotografią i właśnie jestem na etapie poznawania tych wszystkich pojęć i tak dalej, bo zaczęłam zbierać na lepszy aparat :)
    nigdy nie zwracałam uwagi na układ i kompozycję, nawet nie wiedziałam, że to jest takie ważne i może całkowicie zmienić zdjęcie :)
    http://karik-karik.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Oo fajny ten poradnik na pewno skorzystam, kocham robić zdjęcia! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Również nie należę do osób, które szczególnie interesują się fotografią. Rady bardzo pomocne! :*
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny poradnik ;) ja się właśnie lubie bawić i eksperymentować w fotografii na różne sposoby :)
    [mój blog]

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja lubię fotografować, lecz nie uważam tego za moją wielką pasję. Ostatnio zapisałam się na kółko fotograficzne w moim mieście i wszystkiego się tam uczę ;D

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie wiem czy mi uwierzysz, ale wzięłam aparat i zaczęłam się nim bawić czytając Twój poradnik haha

    OFFICIAL PATTY (klik)

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetny post :-)
    http://kosmetycznyfronesis.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo przydatne :). Spróbuję zapamiętać.
    http://modoemi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetny post! Sama pomału ponownie wkraczam w świat fotografii, ale tym razem chciałabym się skupić również na opisanych przez Ciebie technicznych aspektach tego zajęcia, nie tylko pstrykaniu zdjęć wszystkiemu co popadnie :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo przydatny post. Poza tym śliczny wygląd bloga.
    Zapraszam - http://magda-ola.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Informacje naprawdę przydatne, muszę przyznać
    Pozdrawiam,Madda
    blog ->klik

    OdpowiedzUsuń
  27. spróbuje zapamiętać albo po prostu kiedyś tu jeszcze wróce
    http://magdawiglusz.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  28. Super post! ♥♥♥
    Zapraszam do mnie :) Mój blog ♥

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo mi pomogłaś, teraz muszę tylko to rozgryźć :D
    http://side-of-life.blogspot.com/ - KLIK!

    OdpowiedzUsuń
  30. Zawsze lubiłam robić zdjęcia ale nie miałam czasu aby dłużej się aparatem pobawić. Teraz kiedy mam ferie mam zamiar to trochę nadrobić. Twój post jest bardzo przydatny. Z przyjemnością się go czyta :)
    anonimoowax.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  31. jak dobrze, ze ja juz to wszystko wiem. :D

    http://feel-that-moments.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  32. Huhu, Madzia szaleje :) Na pewno skorzystam z niego, bo też jestem dupą w fotografii :D
    olusiek-blog.blogspot.com- klik!

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo pomocny wpis, ja na razie nie mogę zmieniać ustawień, ale zbieram na lepszy aparat
    http://dorota-kotlarz.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  34. Ciekawy poradnik :)
    www.imkarolajn.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  35. Przydatne rady, jestem za tym żebyś o dalszym doszkoleniu napisała znowu takiego posta- wiedza o wiele przyjaźniejsza niż gdzie indziej ! :)
    alexianero.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  36. Lubię robić zdjęcia, jestem w liceum plasycznym i za rok jako specjalność wybieram fotografię. Mam nadzieje, że będzie powoli i do przodu. Twój poradnik jest przydatny.
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie kamilalazar.blogspot.com :)

    OdpowiedzUsuń
  37. zaczełam zbierac na wymarzony aparat macie jakis typ?
    porady sa super przydadza sie napewno bo uwielbiam stac za jak i przed aparatem
    http://cmillee.blogspot.com/ u mnie klasyczny look :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Przydatny poradnik. Ja także robię zdjęcia z automatu, a do tego telefonem, ponieważ moją cyfrówką jest mi niewygodnie. Rady bardzo zwięzłe, łatwo zapamiętać. Ja uczę się sama. Powoli staram się "obczaić" kadrowanie, światło. Inspiruję się Internetem, Pinterestem. Kocham robić zdjęcia wszystkiemu, tylko nie sobie. Nie jestem fotogeniczna ;) Chętnie przeczytałabym poradnik, jak fotografować telefonem. O aplikacjach na telefon do obróbki i robienia zdjęć nie wspominając. Pozdrawiam

    ksiezycowegdybanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze i obserwacje ♥

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia