10 rzeczy które MUSISZ wiedzieć przed pójciem do LICEUM

30 sierpnia 2016


Błagam, nie bijcie mnie za to, że i tutaj musicie wysłuchiwać o tym, że zbliża się szkoła. Taka jest niestety prawda. Kończą się wakacje, a my niewiele możemy z tym zrobić (mam jednak nadzieję, że uda wam się wykorzystać te ostatnie dni na 100%). Nadeszła pora na ostateczne przygotowanie się do szkoły. Zeszyty i książki zapewne większość z was ma już kupione, ale jeśli chodzi o przygotowanie psychiczne, to z tym bywa już gorzej. Nie wiem jak wy, ale dla mnie wakacje mogłyby trwać przynajmniej jeden miesiąc dłużej. Naprawdę trudno mi się pogodzić z tym, że to koniec tej beztroski. Myślę jednak, że najgorzej mają osoby, które dopiero zaczynają nową szkołę. Idą do gimnazjum lub szkoły średniej nie wiedząc do końca czego się spodziewać. Sama rok temu przeżywałam to samo i żałuję, że kilku rzeczy nie wiedziałam wcześniej. Dlatego dzisiaj dla wszystkich, którzy za parę dni rozpoczynają naukę w liceum mam kilka ważnych informacji i porad o których zazwyczaj się nie mówi, a są naprawdę ważne. Uwierzcie, że wam się przydadzą i oszczędzą stresu. Tym razem potraktujcie porady siostry Magdy całkowicie poważnie i zapamiętajcie je na najbliższe 3 lata :D

1. Matura to najważniejsze słowo w liceum.
Już pierwszego dnia usłyszysz je milion razy. Nauczyciele będą straszyć, starać się przygotować i zasypywać informacjami na temat punktów i procentów. Uwierzcie jednak, że nie ma się czego bać, bo zdać maturę to żadna sztuka. Gorzej z tym, żeby zdać ją dobrze. Dlatego, jeśli ci zależy, to zacznij się uczyć już od pierwszego dnia, bo czasu wbrew pozorom masz naprawdę niewiele.


2. Przykładaj się do rozszerzeń. Odpuść sobie to, co ciebie nie interesuje.
Nie musisz mieć samych 5. To w normalne, że nie radzisz sobie z jakiegoś przedmiotu. Jeśli czujesz, że jakiś przedmiot ci naprawdę nie idzie i wiesz, że nie przyda ci się w przyszłości, to po prostu jakoś go przebolej (a uwierz, że takich przedmiotów jest sporo w 1 klasie). Nie przeszkadzaj na lekcji, nie zwracaj na siebie uwagi i po cichu zajmij się czymś bardziej pożytecznym. Pamiętaj jednak, że twoje
rozszerzenia to świętość.

3. Liceum nie wygląda tak jak w amerykańskich filmach.
Wredne dziewczyny, LOL, Charlie czy chociażby seriale takie jak Inna lub Faking it. Wszystko, co tam widzicie, średnio ma się do rzeczywistości, dlatego nie ma się co nakręcać na romanse, skandale i brutalną agresję :)


4. Starsi uczniowie mają cię gdzieś.
Jeśli naoglądałeś się tych super filmów, w których starsi uczniowie znęcają się nad pierwszakami, to możesz mieć trochę błędne wyobrażenie na temat tego, co się dzieje w liceum. Prawda jest taka, że oni mają swoje sprawy na głowie, o wiele ważniejsze niż twoja osoba. Matura, studia, ostatni rok z klasą. Ciebie ledwo zauważą :)

5. Nikogo nie obchodzi, jak wyglądasz.
Tak jest przynajmniej u mnie i w większości liceów, które znam. Nie ważne czy należysz do jakiejś subkultury, masz swój własny styl czy nosisz dużą warstwę makijażu. Nikogo to nie obchodzi i na pewno nikt nie powie ci, że wyglądasz źle czy powinnaś się przebrać. Ważne, żebyś to ty czuł się dobrze i wygodnie.


6. Nie zamykaj się na nowe znajomości.
Wiele osób już pierwszego dnia stwierdza, że nie ma się zamiaru integrować, bo ma swoich lepszych znajomych, albo po prostu uważają siebie za lepszych. 3 lata to jednak trochę czasu i fajnie byłoby go spędzić w zgranej klasie, gdzie każdy każdego w miarę lubi i nikt nie robi zbędnych problemów. Dlatego ty też się dostosuj. Traktuj każdego równo, nie trzymaj się kurczowo jednej osoby, nie prowokuj do kłótni i znajdź przyjaciół, z którymi będziesz się trzymać, nawet kiedy minie liceum.


7. W liceum wszyscy traktują cię jak dorosłego i oczekują od ciebie chociaż odrobiny powagi.
To tyle w tym temacie.

8. Bądź miły dla nauczycieli, woźnych, szatniarek.
Tak jak wspominałam, w liceum traktują ciebie poważniej i tej powagi wymagają też od ciebie. Nie pyskuj, przytakuj, ogólnie nie wychylaj się w tę złą stronę. Pamiętaj, że nauczyciel, który się "uwziął", zazwyczaj nie robi tego bez powodu. Po prostu jest przyjemniej, kiedy nauczycie cię lubią, albo chociażby nie zauważają.


9. Nie musisz nosić wszystkich książek i zeszytów!
Dla jednych porada oczywista, ale jestem pewna, że jest tutaj chociaż jednak osoba, która średnio się do tego stosuje. Umów się z koleżanką z ławki, które książki będziesz nosić ty, a które ona. Albo zmieniajcie się co tydzień. Co do zeszytów, to do 2 przedmiotów możesz używać jednego. Ja np.: z jednej strony miałam edb, a z drugiej pp. Postaraj się też kupić zeszyty w cienkich okładkach, bo są po prostu lekkie i zajmują mniej miejsca.


10. Angażuj się.
Jeśli w twojej szkole jest kółko, które naprawdę cię interesuje, to się do niego zapisz. Bierz udział w konkursach, chociażby tylko dla lepszej oceny. Angażuj się też w różne akcje, które organizuje szkoła. No i najważniejsze! Nie spinaj się tak i miej chociaż trochę dystansu. O wiele łatwiej przeżyje ci się liceum!

29 komentarzy:

  1. Za dwa dni zaczynam drugą klasę technikum, ale w sumie to niemal to samo, co licum, z tą różnicą, że my mamy jeden rocznik więcej.

    Co do skupiania się na przedmiotach ważnych - bardzo dobra rada! W pierwszej klasie skupiłam się głównie na zawodowych oraz matematyce, dzięki czemu jako nieliczna miałam cztery z matmy na koniec roku. Chemię i biologię zawaliłam, ale nie są mi ine potrzebne i skończyły się w pierwszej klasie. C:

    Ja mam więcej znajomych wśród klas starszych, chociaż to dlatego, że są to znajomi z koła teatralnego. Jednakże jeszcze w grudniu potrafiłam usłyszeć kicikici. ^^

    Świetne rady!

    przemyslenia-popsutego-kranu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się w 100%! W zyciu nie usłyszałam tyle razy słowa matura, to będzie na maturze co w 1 kl liceum :D
    agnieszkaa-es.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ratujesz mi zycie! Wlasnie idę do liceum. Twoje rady mi sie na pewno przydadzą. ��
    Nikolaprzybysz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Chociaż do liceum idę dopiero za rok to wezmę sobie te rady do serca, zapamiętam i wrócę do nich kiedy nadejdzie ta chwila. :)
    Co do wakacji to życzę każdemu, aby spędził te dwa ostatnie dni beztroski na tym co kocha i niech wykorzysta je jak najlepiej. :)

    starwarspoland.blogspot.com
    1001zakatkowswiata.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. super post, choć w moim liceum starsi nie mają gdzieś nowych, wszyscy są ze sobą zżyci :)

    Mój blog - klik! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Prawda jest taka ze szkola szkole nierówna.
    Niestety u wielu moich znajomych liceum wcale nie jest kolorowo, tym bardziej ze większość gimbow dalej zachowuje sie idiotycznie i w liceum. Moj bliski przyjaciel padł ofiara agresji w liceum.
    Jak juz powiedziałam szkola szkole nierówna.

    alexamariani.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Moim zdaniem bardzo fajny post. Przydatne rady dla wychodzących z gimnazjum.

    OdpowiedzUsuń
  8. Idę właśnie po wakacjach do liceum i muszę przyznać, że rady są bardzo pomocne! Ja już jakiś czas temu przygotowałam się na to, że mojemu liceum do tego rodem z High School Musical brakuje napraaawdę wiele. To smutne, bo moim skrytym marzeniem było zostanie cheerleaderką :(
    Pozdrawiam!
    Mój blog-klik!

    OdpowiedzUsuń
  9. Liceum to dużo lepszy czas niż gimnazjum i bardzo się różnią od siebie. Oczywiście o co napisałam jest prawdą i jak najbardziej się pod tym podpisze
    Pozdrawiam,Madda
    blog ->klik

    OdpowiedzUsuń
  10. Za rok na pewno skorzystam z tych rad i zapamiętam je sobie :)
    paulan-official-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetne rady! I rzeczywiście - "matura" to ulubione słowo nauczycieli w liceum, ale generalnie nie ma się co bać, są gorsze rzeczy :D I z tymi przedmiotami też trafne spostrzeżenie. Szczególnie w pierwszej klasie jest tyle przedmiotów, które zupełnie są niepotrzebne i bez większych wyrzutów sumienia można by je po prostu pominąć (na pierwszym roku studiów jest dokładnie tak samo :D ) Pozdrawiam :)

    miniifluff

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie w tym roku wkraczam do liceum, nowa szkola, nowa klasa, której zupełnie nie znam i to wszystko.
    Staram się myślec pozytywnie.
    Haha pamiętaj jak w 1 gimnazjum we wrześniu nam pani od matematyki mówiła juz o egzaminie :D
    Na pewno twoje rady będą dla mnie przydatne!

    live-telepathically.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Matura to bzdura ;) zdałam, dodatkowo obroniłam tytuł technika inforrmatyka ;)
    PorcelainDesire

    OdpowiedzUsuń
  14. Rady zdecydowanie przydadzą mi się za rok;)
    Mój blog:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Rady dobre i w pełni się z tobą zgadzam. Jeśli chodzi o drugi punkt to niestety nie wszyscy nauczyciele rozumieją, że ich przedmiot nie jest najważniejszy - u nas babka z rosyjskiego nie dała sobie wytłumaczyć, ze rosyjski mamy gdzieś bo ważniejsza jest biologia czy fizyka. Tak samo jak ty uważam, że warto utrzymywać dobre kontakty z klasą. Moja licealna była podzielona na dwie grupy i tak na prawdę nigdy nie potrafiliśmy się dogadać między sobą a szkoda bo funkcjonowałoby się lepiej przez te trzy lata.
    Pozdrawiam, baexm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. świetne, zgadzam się ze wszystkim co napisałaś i mam podobne licealne obserwacje ;)

    pozdrawiam

    positivelittlethink.blogspot.com [klik]
    Youtube-klik!

    OdpowiedzUsuń
  17. mi się własnie najbardziej w liceum podobało to, ze wszyscy mają gdzieś to, jak kto inny wyglada, jakie ma zainteresowania. Jest tolerancja :D
    na szczescie nigdy nie uslysze juz słowa "matura", chociaz swoja powtarzam za rok :D/Karolina

    OdpowiedzUsuń
  18. Idę teraz do klasy drugiej technikum, ale mimo wszystko porady z mojej strony byłyby podobne ;)
    Może matura u Nas nie jest aż tak świętym słowem, ale egzaminy zawodowe zdecydowanie.
    Co do przedmiotów to w sumie dobrze jest też się skupić na tych przedmiotach, które odpadają Nam w danej klasie.
    W szkołach średnich rzeczywiście jest większa tolerancja. Mało kto interesuje się pierwszakami czy też czyimś wyglądem, co jest naprawdę ogromnym plusem ;)

    Pozdrawiam,
    http://my-little-world-olimpia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. oj jeszcze nam zostalo 2 lata liceum, ja np nie mam prawie wgl ksiazek, hahaa

    http://karolinaslomka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Te rady przydadzą mi się za rok, ale najbardziej zdziwiło mnie to, że nikt nie patrzy na to, jak wyglądam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja już jutro zaczynam liceum i z jednaj strony trochę się boję, ale z drugiej ciekawi mnie to :) mam nadzieję, że będzie lepiej niż w gimnazjum, szkoda, że osoby w klasie mam takie sobie :/ mam nadziję, że jakoś to się ułoży :(
    karik-karik.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Oj tak, mogę się pod tym podpisać, a liceum już skończyłam, więc mam spory bagaż doświadczeń :D U mnie też nikt nie robił mi problemów z moją stylówą metala i ekstrawaganckim stylem życia. Jedyne, co się nie przydało to nauka od pierwszego dnia. Jak dla mnie każdy powinien wybierać według tego, na ile czuje się zdolny. Ja zaczęłam uczyć się po studniówce i spokojnie dałam radę, ktoś inny rzeczywiście musi siedzieć od pierwszej klasy, nie ma reguły. Ale też nie ma co się spinać. Teraz uważam, ze mogłam dać sobie bardziej na luz, zadowolić się średnią poniżej 5 i robić więcej rzeczy które lubię.
    W liceum nauczyłam się też, że chodzenie jednocześnie na 3 zajęcia dodatkowe nie jest niczym dziwnym :D ogólnie lubi się ludzi, którzy coś robią, angażują się szkolnie, politycznie czy kulturalnie. A jednocześnie mają czas, żeby skoczyć ze znajomymi do klubu czy po prostu na długie gadanie.
    Na szczęście mam jeszcze miesiąc wakacji... Ale niech ktoś mi powie, co robić na tych studiach?? :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Jako dziewczyna, która ukończyła liceum uznaje rady za w 100% przydatne.

    Zapraszam Ylali
    http://ylali.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. Przydatne rady, na pewno skorzystam! <3
    roxannee-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Masz całkowitą rację! :)

    Zapraszam do mnie na nowy post! Zaobserwuj, jeśli Ci się spodoba! :)
    >> ALEXANDRAK-BLOG.BLOGSPOT.COM <<



    OdpowiedzUsuń
  26. Ogólnie szkoła średnia bardzo się różni od gimnazjum, chociaż bywają przypadki, że wcale. Rady na pewno bardzo przydatne dla osób, które właśnie wstąpiły w szeregi pierwszych klas licealnych.

    MY BLOG - CLICK!

    OdpowiedzUsuń
  27. ja własnie jestem w klasie maturalnej i już pierwszego dnia podali nam wszystkie daty egzaminów.

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetny post! Jaki oryginalny ;) U mnie się nie zgadza nr 5 - to jest dosyć istotną rzeczą w moim liceum. No cóż, wygląd ponad wiedzą... Mam nadzieję, że chociaż ja pozostanę normalna ;)

    Pozdrawiam gorąco ♡♡♡
    MADEMOISELLE BLOG

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze i obserwacje ♥

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia